Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), principal operador de mobilitat elèctrica de la ciutat, continua impulsant el creixement de la xarxa pública de punts de recàrrega elèctrica Endolla Barcelona, amb una inversió prevista per als pròxims tres anys de 12M d’euros.
Actualment, Endolla Barcelona és la xarxa de punts de recàrrega més gran de l’Estat amb un total de 600 punts distribuïts per tota la ciutat, i amb aquesta inversió s’arribarà a 3.300 nous punts de recàrrega elèctrica el 2024, 1.000 dels quals estaran actius i 2.300 s’hauran preinstal·lat, a punt per ser activats ràpidament d’acord amb l’evolució de la demanda i de la tecnologia. Aquesta inversió, que s’espera que sigui finançada total o parcialment pels Fons Europeus, suposa un increment del 375% respecte la xarxa actual.
La ciutat de Barcelona, a través de B:SM, garanteix la transició cap a l’ús d‘energies renovables en la mobilitat i promou l’autosuficiència energètica amb les màximes garanties de qualitat, sostenibilitat i accessibilitat al servei de tota la ciutadania. Es tracta d’un impuls a la innovació que s’anticipa de forma “intel·ligent” a la demanda elèctrica i que en genera de nova. Endolla Barcelona vol actuar com a palanca clau per estimular el mercat del vehicle elèctric, i que mostra el compromís de Barcelona per continuar orientant-se cap al futur en favor de l’electromobilitat. Així, es contribueix també a la reducció d’emissions de CO2, a disminució del soroll i al foment del respecte pel medi ambient a través de la mobilitat sostenible.
Una inversió global de 17M d’euros
Fins ara, la ciutat ja ha invertit 5M d’euros en el desenvolupament i creixement de la xarxa Endolla Barcelona, imprescindible per a la penetració de la mobilitat elèctrica a la ciutat. La inversió prevista per als propers tres anys, d’12M d’euros més, farà que la inversió total sigui de 17M.
Durant aquest darrer trimestre del 2021, s’instal·laran 40 nous punts, la gran majoria dels quals estaran situats a aparcaments de la xarxa B:SM i, la resta, a la via pública. La instal·lació d’aquests punts es farà seguint una estratègia d’ús eficient de l’espai públic, apostant per la recàrrega planificada als aparcaments.
Més endavant, al 2022 es començarà a preparar la xarxa per a pre-electrificar tots els aparcaments, i preparar-los per a poder instal·lar punts de recàrrega en un futur, quan hi hagi un coneixement més exhaustiu sobre quina serà la demanda i les necessitats reals dels usuaris i usuàries. Aquesta electrificació prèvia permetrà donar resposta de manera més ràpida i àgil quan calgui fer la instal·lació de nous punts de recàrrega segons les diferents necessitats dels vehicles elèctrics (híbrids, 100% elèctrics, motocicletes, cotxes o furgonetes).
És un plantejament estratègic flexible, eficient i escalable que permetre atendre l’increment de la demanda d’una forma ràpida i àgil. A més, s’alinearà amb el desenvolupament paral·lel d’aquesta indústria i de la tecnologia associada, que avui en dia encara està en constant innovació.
Un servei de qualitat que cobreix tots els barris de Barcelona
Una característica que avui en dia ja diferencia l’Endolla Barcelona d’altres ciutats pel que fa al model de gestió de la infraestructura de punts de recàrrega elèctrica és que dona una cobertura territorial homogènia a tots els barris de la ciutat. Barcelona és una ciutat compacta i densa on les alternatives de recàrrega elèctrica particular són molt difícils d’instal·lar i on l’oferta privada d’aquest tipus d’infraestructura no s’ha desenvolupat de forma important atès que la demanda també era escassa.
Endolla Barcelona assegura uns estàndards de qualitat del servei, cobertura territorial, la interoperabilitat dels diferents operadors i un ús intel·ligent de l’energia, inèdits a Espanya, convertint la capital catalana en la ciutat capdavantera de l’estat en electromobilitat.
Actualment, la xarxa Endolla Barcelona ofereix una mitjana de 5.500 recàrregues mensuals, que suposa una ocupació de la xarxa d’un 10% aproximadament, és a dir, que el servei està lluny del seu punt de saturació. No obstant, des del gener fins al setembre de 2021 els usos han experimentat un increment del 37% i s’espera que els propers anys la demanda vagi en augment. Concretament el mes de setembre es van registrar un total de 6.404 recàrregues.
Endolla Barcelona disposa de 6 punts per km2 distribuïts per tots els barris, amb un punt de recàrrega per cada 11,2 vehicles elèctrics i actualment ofereix una disponibilitat del servei del 99%, en el cas dels punts de recàrrega ràpida (via pública) i d’un 96%, en els punts de recàrrega lenta (aparcaments).
eCharge 4 Drivers, un projecte innovador de recerca cofinançat per la Unió Europea
Atès que les infraestructures d’energia elèctrica estan en constant desenvolupament, Europa necessita grans ciutats aliades i impulsores per fer recerca i innovació en aquest àmbit. En aquest sentit, Barcelona, a través de la xarxa Endolla Barcelona, participa en el projecte europeu eCharge 4 Drivers, cofinançat per la Unió Europea en el marc del Programa de Recerca i Innovació “Horizon 2020”.
El projecte, promogut per la Comissió Europea i l’Institute of Communication and Computer Systems, ICCS, compta amb la participació de 10 ciutats entre les que destaquen Barcelona, Grenoble, Berlín, Luxemburg, Zellik, Brussel·les o Bari. Els seus principals objectius són millorar l’experiència de l’usuari reduint el temps de recàrrega, desplegar la infraestructura d’una manera sostenible i desenvolupar punts de recàrrega intel·ligents de fàcil usabilitat.